"Горлиця"

Навчально-реабілітаційний центр
Дніпропетровської обласної ради

м. Дніпро, вул. Памірська, 11, 49043
(056) 729 52 32 (31)
Перейти до контакту

Головне меню:

Поради логопеда

ПОРАДИ СПЕЦІАЛІСТІВ


«Ніколи не пізно мати щасливе дитинство».

Уейн Дайверс

Звичайно, порада на те й порада, що нею можна скористатися,
а можна і не скористатися, в залежності від контексту ситуації. Вибір за вами.
Якщо в будинку панують мир і злагода, малюк буде спокійним і впевненим у собі, а коли виросте, він обов'язково стане сильною, гармонійно розвиненою особистістю і буде здатний сам формувати довгі, щасливі взаємини. Пам'ятати про це важливо завжди.

Основні стадії розвитку мовлення дитини

Перша стадія - крик
Після народження малюк іноді відчуває якийсь дискомфорт - і кричить (поки ще на рівні безумовного рефлексу).
Друга стадія - гуління
Зазвичай це різні варіації звуків: а-а-гу, ги-и, ге-е, а-ги і т.д. Цікаво, що немовлята різних народів гулять однаково.
У гуління, як і крику, теж важливий момент взаємодії. Малюк може гулить і залишившись один у кімнаті, але з вашою появою гуління стає більш активним. Якщо ви уважно придивитеся до дитини, то побачите, що вона не просто вимовляє звуки. Малюк в цей час заглядає вам у очі, чекає вашої відповіді, він вже намагається побудувати повноцінний мовний діалог. І цей діалог необхідно обов'язково підтримати!
Третя стадія - лепет
У міру розвитку дитини гуління затихає, і йому на зміну приходить лепет. Зазвичай це відбувається у віці 6-7 місяців. Ваш малюк починає вимовляти окремі склади «ба», «ма», «та» та ін. Спочатку одноразово, дуже рідко і ніби випадково. Поступово склади чуються в його промові все частіше, вони повторюються у вигляді ланцюжків: ба-ба-ба-ба, ма-ма-ма-ма.
Гуління і лепет дуже важливі для подальшого розвитку мови. Якщо їх немає у вашого малюка, намагайтеся їх активізувати. Діти вміють «зчитувати» інформацію про стан органів артикуляції.
Тримаючи малюка на руках, щоб він добре бачив рух ваших губ, повторюйте різні склади, співайте ритмічні пісеньки, читайте прості віршики, а головне - якомога більше розмовляйте з ним. Дитині необхідно чути мову дорослої людини. Однак це повинні бути не просто розмови, які дорослі ведуть один з одним, а мова, звернена саме до неї, до дитини.

Стадія четверта - перші слова
На цьому етапі (зазвичай він починається в 11-12 місяців) дуже важливо допомогти дитині в його словотворчостві. Саме зараз малюк починає асоціювати слова з об'єктами навколишнього середовища, слова для нього наповнюються сенсом.

Логопеди радять тренувати м'язи губ і щік. Для цього запасіться різними свистульками, губними гармошками, іграшковими флейтами і навчіть малюка дути в ці інструменти. Корисно і видувати мильні бульбашки (правда, доведеться постійно стежити, щоб дитина не випила мильний розчин). Ще один цікавий спосіб потренувати м'язи губ і щік - це погрімаснічать разом з малюком.

Не залишайте без уваги відсутність будь-якої зі стадій в розвитку вашої дитини, негайно зверніться до фахівця. Виявлені проблеми в розвитку на ранньому етапі дають надію відновити втрачені функції. Відсутність мови у дворічного дитини не є нормою ( «він ледачий», «виговориться», «його тато (мама) теж не розмовляли» - не показник).

«Розум дитини перебуває на кінчиках його пальців»

В. Сухомлинський.

Розвиток дрібної моторики пальців рук є невід'ємною частиною розвитку мовлення дитини. Хочу порекомендувати кінетичний пісок (його ще називають «піском емоцій»), який виконує як функцію психологічного розвантаження, так і розвитку зв'язного мовлення. Розвиває творчі та когнітивні навички.

Рекомендації для батьків дітей старшого шкільного віку, які мають порушення звуковимови.

Чи можна виправити недоліки вимови в старшому шкільному віці?

Складно, але можна. Навчитися вимовляти правильний звук можна досить швидко. Складність полягає в тому, що досить довгий час доведеться постійно контролювати себе під час розмови.
Вам доведеться змінити роками усталений автоматичний навик.

Через що може бути порушене вимова звуків у старших школярів?

Досить часто це — результат звички, що закріпилася з дитинства. Як правило, таку звичку супроводжують слабкість і слабка координація органів артикуляції: язика, губ, нижньої щелепи. Нерідко зустрічаються і різні дефекти будови мовного апарату (їх може визначити стоматолог або ортодонт): неправильний прикус, укорочена під’язикова зв’язка («вуздечка»), високий піднебінний звід та інше
Більш серйозні причини порушення звуків визначаються, як правило, ще в дитинстві.

Чи можна самостійно виправити вимову?

Найкраще, звичайно, займатися під керівництвом досвідченого логопеда. Фахівець допоможе впорається з проблемою найбільш швидко і якісно. До логопеда також варто звернутися, якщо у Вашої дитини:
— порушені не один-два, а три або більше звуків;
— можливі порушення будови мовного апарату (неправильний прикус, коротка «вуздечка» тощо);
— хоча б незначне зниження слуху;
— неврологічні проблеми;
— проблеми з мовою з’явилися після травми або сильного стресу.
Якщо ж вищеописане «не про вас», ви можете спробувати займатися самостійно. Однак, пам’ятайте, що у разі відсутності будь-яких результатів після двох-трьох тижнів регулярних самостійних занять, варто все-таки звернутися за допомогою до логопеда. Можливо, вам знадобиться кілька порад, після яких ви продовжите самостійну роботу.
А може виявитися, що у вашому випадку необхідна більш глибока допомога, ніж здається на перший погляд, і надати її може тільки кваліфікований фахівець.

З чого почати?

З визначення, які саме звуки потрібно виправляти. Іноді люди не помічають недоліків власної вимови, і дізнаються про них зі слів інших людей або записавши свою промову на диктофон. Почути свою промову зі сторони — хороший спосіб встановити, які звуки у вас порушені. Наприклад, можна скористатися наступними словами і фразами.
1. Група свистячих (порушуються, як правило, всі разом) — [з], [ц].
Коси, коса, поки не висохла роса.
У зоопарку Зіна бачила різних звірів.
Наприкінці села цвіте акація.
2.Группа шиплячих (можуть порушуватися як разом, так і окремо) — [ш], [ж], [ч].
У Наташі нова шуба й шапка.
Коли буде визначено, вимова яких звуків порушена, можна приступати до роботи. Слід зауважити, що основним чинником успішного виправлення звуковимови є бажання учня виправити ці вади та наполегливість.

Для виправлення вад звуковимови можна виділити такі основні етапи:

— етап постановки звука;
— етап автоматизації;
— етап диференціації;
— введення звука в мову;
— оцінка і контроль;
— мовний імідж.
При проходженні всіх цих етапів дуже важлива наступність і послідовність. Не можна перескочити через етап або перейти до наступного, не засвоївши попереднього.

Підготовчий етап

Допомагає підготувати мовний апарат до правильної вимови звуку. Почніть з вивчення правильної артикуляції звуку, тобто визначення того, яке положення займають органи мови і як вони рухаються при промовлянні кожного конкретного звуку. Можливо, у вас відразу ж вийде правильний звук.
Якщо ні, доведеться виконувати спеціальні вправи артикуляційної гімнастики, але спочатку обов’язково прочитайте рекомендації щодо їх виконання.
Після того, як мовні органи будуть достатньо підготовлені (вправи виконуються чітко, без помилок, в досить швидкому темпі), можна переходити до постановки звуку.

Етап постановки звуку

Постановка звуку може здійснюватися різними способами, залежно від артикуляції кожного конкретного звуку.
Кінцевою метою цього етапу є постановка правильної вимови ізольованого звуку. Звук вважається поставленим, якщо ви можете правильно вимовляти його ізольовано, тобто гарчати: "р-р-р", шипіти «ш-ш-ш» і т. д.

Автоматизація

Поставлений звук потрібно обов’язково автоматизувати, тобто довести вимову його в мові до автоматизму.
Автоматизацію починають з вимови складів — прямих (ра, ро, ру, ша, шо, шу і т.д.) і зворотних (ар, ор, ур, аш, ош, уш …). Спочатку зручніше вимовляти склади в повільному темпі, розтягуючи всі звуки, як би співаючи їх — ааа-ррр, ррр-ааа. Це дозволяє органам мовлення зайняти правильне, але поки ще не зовсім звичне для них становище.
Поступово темп вимовляння складів можна збільшувати, наближаючи його до нормального темпу мови і навіть трохи прискореного.
Після успішної автоматизації звуку в складах можна переходити до слів, а потім і до речень. Не поспішайте відразу ж взятися за скоромовки. Це найбільш важка, а тому остання частина етапу автоматизації, до якої потрібно добре підготуватися.

Диференціація

Це - розрізнення, розмежування схожих звуків, наприклад, [р] і [л], [з] і [ш]. На етапі диференціації ми вчимося не плутати ці звуки в мові. Цей етап особливо важливий для тих, хто у своєму мовленні змішує ці звуки або змішував раніше.
Однак, і іншим не варто нехтувати диференціацією.
Починаємо диференціацію, так само, як і автоматизацію, з розрізнення звуків у складах (ра-ла, со-шо), потім переходимо до слів (ріжки-ложки, миска-мишка) На цьому етапі можна активно використовувати скоромовки (Йшла Саша по шосе; Карл у Клари вкрав корали та ін.)
Етапи, описані вище, обов’язково потрібно пройти, щоб навчитися правильно вимовляти той чи інший звук. Як правило, після завершення останнього етапу діти вже вільно вживають раніше порушений звук у своїй вимові. Якщо ж не відбулося покращення, у цьому випадку, на допомогу приходить ще один вид роботи.

Введення звука в мову

Введенню звука в мову добре сприяє заучування напам’ять віршів, що містять слова з потрібним звуком, переказування текстів і складання розповідей (усних творів). Оскільки звук / звуки вводяться в мову вже після етапу диференціації, робота проводиться, як правило, відразу над групою звуків, наприклад, групою свистячих, групою шиплячих, сонорних тощо.

Оцінка і контроль

В процесі навчання не повинно бути рецидивів. Для того щоб уникнути останніх, дуже важливо займатися самостійно. Для чіткої дикції необхідно спочатку зміцнити м'язи язика, губ і нижньої щелепи, налагодити мовне дихання. Для правильного мовленнєвого дихання важлива профілактика простудних захворювань. З причини простуди може змінитися інтонація або з'явитися гугнявість.

Робота над дикцією

Для правильної дикції необхідна правильна артикуляція кожного звуку. За допомогою спеціальних вправ можна розвинути рухливість м'язів нижньої щелепи. Також треба розвивати губи, інакше малорухомі губи можуть позначитися на чіткості мовлення. Слова зі скупченням приголосних необхідно вимовляти на одному видиху, для цього потрібно швидко змінювати положення язика.

Робота над текстом.

1.Візьміть будь-який текст. Краще, якщо він буде містити слова і фрази , які вам часто доводиться вживати. Наприклад, можна використовувати текст виступу, з яким належить виступити перед однокласниками або просто текст з підручника, будь-який художній текст або газетна стаття теж підійдуть.
2.Прочитайте обраний текст про себе, підкреслюючи всі літери, які позначають потрібний звук / звуки.
3.Прочитайте текст вголос кілька разів, намагаючись вимовляти потрібний звук / звуки правильно.
4.Перекажіть, намагаючись вимовляти звуки правильно.

Усний твір.

Це може бути розповідь на будь-яку тему, наприклад, «Як я провів вихідні дні»
1. Продумайте план розповіді. Можна написати його на папері, а можна тримати в голові.
2. Подумайте, які слова з потрібним звуком / звуками там можуть зустрітися.
3. Розповідайте, намагаючись вимовляти звуки правильно.
4. Прослухайте запис. Чи у всіх словах звуки були вимовлені правильно?
5. Попрацюйте над помилками, якщо вони були. Випишіть на папір слова, які були сказані невірно, і промовте їх вголос, намагаючись вимовляти правильно.
6. Ще раз розкажіть свій твір, намагаючись правильно вимовляти звуки.
Якщо ви виявите, що, займаючись регулярно, «застрягли» на будь-якому етапі більше місяця, або у вас виникнуть питання, зверніться за консультацією до логопеда.
У дітей старшого шкільного віку існують і інші проблеми з вимовою.
1. Вимова звуків може порушуватися при хвилюванні.
Дуже часто буває, що в розмові з незнайомими людьми людина сильно хвилюється і перестає чітко і правильно вимовляти всі звуки, і відповідно її мова перестає бути зрозумілою іншим. Перед важливою розмовою ні в якому разі не треба хвилюватися, рекомендується зробити вправи для дихання, які допоможуть заспокоїтися. Необхідно глибоко вдихнути, надути живіт, при видиху – втягнути. Перед початком розмови потрібно заздалегідь продумати, про що будете говорити, краще сказати вголос. Під час розмови не можна хвилюватися. Якщо мова стала прискорюватись, то необхідно зробити паузу, вдих і продовжити розмову.
Можна ще робити міогімнастику. Вона виконується 2-3 рази в день і допомагає формуванню артикуляції.
- Набрати в рот воду, утримувати 15 секунд, при цьому губи не розтискати.
- Закрити рот і надути щоки. До щік потрібно притиснути кулаки і видавлювати повітря повільно через стиснуті губи.
- Посміхнутися, при цьому оголивши зімкнуті зуби. Посмішку утримувати 5 секунд.
- Витягнути нижню губу вперед, захопити нею верхню губу. Потім те ж саме зробити з верхньою губою.
- Губи згорнути в трубочку, при цьому губи і зуби повинні бути зімкнуті. Протриматися в такому положенні 5 секунд.
2. Гугнявий голос.
Гугнявість з'являється тоді, коли в артикуляції і утворенні голосу не бере участь носова порожнина. Часто даний дефект мовлення у дорослих людей можна виправити, вилікувавши захворювання, які утруднюють носове дихання. Це можуть бути поліпи, викривлення носової перетинки, аденоїди та ін. З-за цього голос стає глухим, а звуки «м» і «н» вимовляються по-іншому. У цьому випадку необхідно звернутися до лікаря, і він зможе позбавити людину від гугнявості. Спочатку необхідно позбутися від основних причин, а потім виправити мову, використовуючи спеціальні вправи.
3. Мовний імідж
Він заснований на правильній звуковимові, міміці, і формує враження про людину. При створенні мовного іміджу необхідно приділяти увагу манері розмови, емоціям. Особливо це важливо на публічних виступах, щоб заручитися підтримкою аудиторії. У цьому допоможуть групові тренінги, які проводяться в логопедичних групах, центрах.
Виправити різні дефекти мовлення можливо. Правильна, красива мова допоможе досягти успіху в житті. Але щоб виправити дефекти, необхідно постійно працювати над мовленням , закріплювати та розвивати конструктивні навички.
(056) 729 52 32 (31)
"Горлиця"
Навчально-реабілітаційний центр
Дніпропетровської обласної ради
м. Дніпро, вул. Памірська, 11, 49043
Назад до змісту | Назад до головного меню