Виховання дитини з інтелектуальними порушеннями вимагає від батьків значно більшої батьківської компетентності, знань, навичок, комунікаційних прийомів та наполегливості. В даній статті представлені поради корекційного педагога батькам таких дітей, щоб полегшити шлях виховання і розвитку дитини з особливими освітніми потребами.

Поради корекційного педагога

Усвідомте інакшість дитини

Оксана Сундукова

Оксана Сундукова, корекційний педагог, вчитель-логопед
КЗО «НРЦ «Горлиця» ДОР»

Батьки, що виховують дитину з особливостями розвитку, потребують часу, щоб перейти від питання «За що мені це горе?» до питання «Що я можу зробити для себе та своєї дитини?». Усвідомлення «несхожості на інших» своєї дитини, наявності особливої організації її психіки – процес болісний і непростий. Проте лише за умови розуміння батьками «особливості» своєї дитини може розпочатись повноцінний розвиток дитини в усіх сферах її життя. При наявності особливостей розвитку в дитини важливими є рання діагностика порушень та вжиття заходів для їх компенсації. За умови ранньої діагностики та вірно підібраних засобів супроводу дитини можна запобігти негативному впливу порушень на її розвиток або суттєво його зменшити.

 

Не бійтесь «ярликів» людей

Після встановлення діагнозу Вашій дитині Вам запропонують обрати форму здобуття для неї спеціальної освіти – або у формі інклюзії в загальноосвітньому закладі, або у закладі спеціальної освіти. Це дозволить створити для Вашої дитини саме такий освітній простір, в якому вона зможе засвоювати навчальний матеріал у доступній та зрозумілій для неї формі. Тож не варто пручатися таким формам отримання освітніх послуг з тих міркувань, що якісь люди з Вашого оточення будуть сприймати Вашу дитину як «неправильну» або «неповноцінну» через те, що вона отримує освітні послуги в особливій формі. В цьому випадку чиясь непрофесійна думка не має визначати Ваших дій. Головне – орієнтуватися на комфорт Вашої дитини та її здатність засвоювати матеріал шкільної програми у сприйнятливій для себе формі.

корекційне навчання

Знайдіть коло спілкування

Поруч із Вами інші батьки також виховують дітей з особливими освітніми потребами. Вам може знадобитись психологічна емоційна підтримка інших дорослих людей, що здатні, виходячи зі свого власного досвіду, зрозуміти Ваші труднощі та потреби, з якими Ви стикаєтесь у своєму «особливому» батьківстві. Не залишайтеся сам на сам зі своїми складнощами та питаннями. Досвід інших батьків та їхня підтримка може стати для Вас цінним ресурсом.

Слухайте поради корекційного педагога

Важливо підтримувати конструктивний зв’язок з корекційними педагогами (якщо дитина здобуває освіту у закладі спеціальної освіти) або вчителями, що супроводжують інклюзивну освіту Вашої дитини у закладі загальної середньої освіти. Ці люди мають спеціальну освіту, знання та уміння. Вони є Вашими помічниками у вихованні та розвитку здібностей Вашої дитини. Не варто нехтувати їхньою допомогою, оскільки їх професійна компетентність дозволяє їм широко бачити зону найближчого розвитку дитини та відстежувати динаміку її розвитку. Співпраця батьків дитини з її корекційними педагогами є запорукою найоптимальнішого перебігу розвитку Вашої дитини та її соціалізації.

Читайте спеціальну літературу

Такою спеціальною літературою можуть бути фахові статті педагогів НРЦ «Горлиця»: поради логопеда

Старайтесь підвищувати рівень власної обізнаності про специфіку порушень, наявних у дитини. Якими б обізнаними та професійними не були педагоги, що працюють з дітьми, вони все-таки не можуть повністю замінити собою батьківської участі в освіті дітей. Ваша батьківська компетентність тільки зросте від Вашого ознайомлення з теоретичними та практичними роботами вітчизняних та закордонних корекційних педагогів. Ознайомлюючись з їх дослідженнями, Ви зможете краще розуміти Вашу дитину, її потреби та можливості. Ви зможете вибудовувати якіснішу взаємодію з нею, як у розв’язанні освітніх питань, так і в усіх інших сферах спілкування з Вашим сином або донькою.

Організуйте домашнє дозвілля

Намагайтесь підтримувати з дитиною збалансований позитивний зв’язок через організацію змістовного домашнього дозвілля. Сімейні свята, організовані вік-енди, родинні традиції, казка на ніч, спільне малювання або танці вдома. А ще здатність вислухати дитину в будь-якому її стані та надати їй емоційну підтримку. Важливість цих моментів для побудови глибоких позитивних взаємин з Вашою дитиною неможливо переоцінити.

Просто будьте поруч із дитиною

поради корекційного педагогаПоради корекційного педагога можуть бути дуже простими: знаходити час для бесід з дітьми, грати з ними, спільно проводити час тощо. Якщо у Вашої дитини трапляється якась неприємність, в ідеалі, вона має не лякатись лайки чи покарання з Вашого боку, а звертатись до Вас у будь-який час за допомогою для подолання труднощів або виправлення помилок. Така дитяча довіра – неоціненна.

В усьому дотримуйтесь балансу

Тримайте баланс між здоровою вимогливістю та бажанням «пожаліти» свою дитину. Не завжди наявність інтелектуального порушення в дитини зачіпає тотально всі можливості дитини. Так, у випадку наявності легких інтелектуальних порушень (і нерідко навіть при помірних інтелектуальних порушеннях) у дітей зберігається здатність до самообслуговування та нескладної побутової праці. Іноді батьки обирають у взаємодії з дітьми більш простий та швидкий шлях – робити щось за них. Застібнути ґудзики, зав’язати шнурки, прибрати в кімнаті. Іноді це доцільно. Але в більшості випадків здорова вимогливість все-таки повинна мати місце тоді, коли дитина вже здатна здійснювати окремі операції щодо самообслуговування та побутової праці. І тоді краще витратити більше часу, але надати дитині більше самостійності у догляді за собою та власним побутом.

Навчайте через наочність

Ключові принципи у навчанні Вашої дитини – наочність та повторюваність. У дітей з інтелектуальними порушеннями превалює наочно-дійове, а не абстрактно-логічне мислення. Це означає, що дитині легше оперувати не словесними поняттями, а спостережуваними діями, наочними стимулами, які вона бачила власними очима та здатна повторити. Іншими словами, лише Вашої вербальної інструкції може бути недостатньо, щоб дитина зрозуміла, яку дію їй слід зробити. А ось якщо Ви зробите цю дію у неї на очах і попросите повторити – Ви можете розраховувати на отримання бажаного результату. При цьому навчання окремим діям краще реалізовувати у такій послідовності:

  • а) Ви реалізуєте окрему дію – наприклад, застібання ґудзика або прописування букви «о» самостійно; дитина спостерігає за Вашими діями;
  • б) цю ж саму дію Ви здійснюєте разом з дитиною; при цьому Ви – основний виконувач дії; дитина Вам поки що трошки допомагає;
  • в) тепер дію виконує дитина з Вашою допомогою – Ви втручаєтесь у процес, коли дитина стикається зі складнощами або припускається помилок;
  • г) дитина здійснює дію самостійно – Ви спостерігаєте (якщо в діях дитини спостерігались помилки, доцільно повернутись на етап демонстрації дії Вами та пройти наступні етапи ще раз; коли дитина виконує все вірно, наступає останній очікуваний етап)
  • д) дитина здійснює дію цілком самостійно.

Звичайно, цей перелік порад батькам у питаннях виховання і розвитку їхньої дитини не є вичерпним. Проте, сподіваємось, Ви отримаєте суттєву користь від їх використання, і виховання Вашої дитини буде крокувати шляхом до Ваших з нею нових і нових сумісних досягнень. Напишіть у коментарях під статтею, які поради корекційного педагога були для Вас особливо корисними.

© Оксана Сундукова

 


0 коментарів

Залишити відповідь

Avatar placeholder

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

ten − 5 =