Одним з головних завдань сучасної школи є підготовка випускника школи, який умів би спілкуватися, слухати і говорити так, щоб його слухали, а також оцінювати чужу і, звичайно, свою мову. Мова допомагає дитині не тільки спілкуватися з іншими людьми, а й пізнавати світ. Вона відіграє величезну роль в психічному розвитку дитини. Як налагоджена логопедична служба в навчально-реабілітаційному центрі «Горлиця»?
Специфіка логопедичної роботи
Специфіка логопедичної роботи в НРЦ «Горлиця» обумовлена характером порушення вищої нервової діяльності, психопатологічними особливостями дітей з інтелектуальною недостатністю (перш за все, зниженням рівня розвитку і структурою мовного дефекту).
На логопедичні заняття зараховуються учні 1-7 класів та вихованці дошкільного відділення НРЦ «Горлиця», які мають системне недорозвинення мовлення різних ступенів, дислексію та дисграфію. Групи комплектуються в перші два тижні вересня за результатами вивчення учнів кожного класу та рекомендаціями інклюзивно-ресурсного центру.
До групи немовленнєвих дітей входять діти, у яких інтелектуальна недостатність часто поєднується з моторною і сенсорною алалією, анартрією, розладом аутистичного спектру, дитячим церебральним паралічем, а також іншими порушеннями психо-фізичного розвитку і емоційно-вольової сфери.
Для цих дітей характерні відсутність мотивації до мовленнєвої діяльності, недостатність базових уявлень про значення предметів і явищ навколишньої дійсності, несформованість комунікативної, регулюючої, плануючої функції мови, недостатність сенсомоторного рівня мовної діяльності.
Напрямки корекційної роботи
Корекційна робота з немовленнєвими дітьми будується на формуванні і розвитку:
- слухового сприймання
- здатності до використання невербальних компонентів комунікації
- зорово-моторної координації, дрібної моторики рук і артикуляційної моторики
- зорово-просторового аналізу і синтезу
- функції голосу і дихання
- почуття ритму
- імпресивного і експресивного мовлення
Кожен напрямок включає певні завдання і відповідні прийоми, диференційовані в залежності від етапу роботи і індивідуальних особливостей немовленнєвих дітей. Найбільш поширені мовні розлади в учнів молодших класів і учнів середньої ланки – дефекти звуковимови і порушення усного та писемного мовлення. Тому корекції цих дефектів приділяється велика увага.
Логопедична служба: головна мета
Завдання корекційної роботи:
1. Корекція звукової сторони мови:
- постановка, автоматизація та диференціація звуків, формування достатнього фонематичного сприйняття
- вдосконалення звукових узагальнень в процесі вправ в звукобуквенному аналізі і в формуванні складової структури слова
2. Корекція порушень лексико-граматичної будови мовлення
- уточнення активного і пасивного словника, його збагачення
- розвиток форм словотворення і словозміни
3. Розвиток зв’язного мовлення
4. Корекція порушень читання і письма
Зміст логопедичної роботи тісно пов’язаний з програмою навчання грамоти, вивчення української мови.
Характерною для логопедичної роботи є часта повторюваність логопедичних вправ, але з включенням елементів нового. А ще ретельне дозування завдань і мовного матеріалу. Правильно організована логопедична робота сприяє не тільки засвоєнню шкільної програми і розвитку мислення і мовлення учнів, а й соціальній адаптації учнів.
0 коментарів