Процес письма психологи визначають найскладнішою усвідомленою формою мовленнєвої діяльності. Для повноцінного оволодіння писемним мовленням необхідно досконало користуватись усним мовленням. Ось чому розвиток фонематичного сприймання являється важливою складовою корекційної роботи.

Як оволодіти писемним мовленням

Лєвіна Р.Є. в своїй праці «Основи теорії і практики логопедії» вказує, що в основі порушення усного та писемного мовлення лежить несформованість фонематичної сторони мовлення. Пишучи слово, дитина вимовляє його подумки, або пошепки, ніби диктує сама собі. Якщо у неї не сформована слухова увага, і вона не навчена чути й розрізняти звуки мови, то під час письма «губитиме», плутатиме деякі з них.

розвиток фонематичного сприймання

При подоланні фонематичного недорозвинення необхідно проводити комплексну логопедичну роботу. Вона полягає в тісній взаємодії логопеда, вчителя, психолога, лікарів та батьків. Зміст роботи по подоланню даного недорозвитку в своїх працях описували такі практики, як Бот О.С., Дмітрієва Л.Д., Лалаєва Р.М., Соботович Є.Ф., Хватцев М.Є. Вони розробили систему комплексної та систематичної корекційної роботи з урахуванням усіх загально-дидактичних принципів. В своїй роботі ми спробували підібрати ряд мовних ігор та вправ, які найдоцільніше використовувати в роботі по подоланню фонематичного недорозвитку і логопедам, і педагогам школи, і батькам.

Розвиток фонематичного сприймання

6 етапів корекційної роботи 

Всю систему корекційної роботи з розвитку здібностей диференціювати фонеми можна умовно поділити на шість етапів:

  • I етап – впізнавання немовних звуків
  • II етап – розрізнення висоти, сили, тембру голосу на матеріалі однакових звуків, словосполучень і фраз
  • III етап – розрізнення слів, близьких за звуковим складом
  • IVетап – диференціація складів
  • V етап – диференціація фонем
  • VI етап – розвиток навичок елементарного звукового аналізу

Кожний етап має різну тривалість. Перший та другий етапи можна проводити взагалі лише на логопедичних заняттях або в післяобідній час в групі. Наступні ж етапи тривають стільки, скільки необхідно дитині для повного сприймання інформації, для розвитку того мінімуму, який вміщує в собі певний етап.

Особливості першого етапу

Перший етап корекційного впливу передбачає роботу по впізнаванні та розрізненні немовних звуків. На цьому етапі в дітей формується здатність впізнавати та диференціювати немовні звуки через спеціально підібрану систему ігор та вправ. В результаті даної роботи паралельно відбувається розвиток слухової уваги та слухової пам’яті, що в подальшому сприяє розвитку вміння диференціювати звуки мовлення.

На перших заняттях логопед пропонує дитині прислухатись і назвати звуки, які вона почула в оточуючому середовищі. Це може бути шелест листя під ногами, спів пташок, гудок автобуса чи автомобіля, розмова дорослих, сміх дітей тощо.

Задачі другого і третього етапів

  • Завданням другого етапу є розрізнення висоти, сили, тембру голосу на матеріалі однакових звуків, словосполучень та фраз.
  • Завданням третього етапу є навчання дітей розрізняти слова, близькі за звуковим складом.

Зміст роботи на четвертому етапі

Завданням четвертого етапу є навчання диференціювати склади. На даному етапі дітей вчать розрізняти склади, які відрізняються кількома чи одним звуком за акустично далекими чи близькими ознаками (ознакою). Широко застосовується прийом промовляння серії складів з різними приголосними чи голосними звуками, а також складів різної структури: відкритих, закритих, без збігу та зі збігом приголосних.

П’ятий і шостий етапи корекції

Завданням п’ятого етапу є навчання дітей диференціювати фонеми. Логопедична робота на даному етапі здійснюється згідно традиційної методики з уточненням мовного й слухового образу диференційованих звуків. Для диференціації пропонуються голосні й приголосні звуки в складах та словах.

Завданням шостого етапу є формування в дітей фонематичного аналізу та синтезу. Система логопедичної роботи на даному етапі враховує послідовність становлення різних форм звукового аналізу та синтезу: усне виділення звука (положення звука в слові, характер звука, кількість звуків у звуковому складі), звуковий аналіз з опорою на матеріал (графічні схеми слова, звукові лінійки, фішки), звуковий аналіз без опори на промовляння та допоміжні засоби.

Нижче ми підготували для вас невеличку, але корисну підбірку вправ і ігор

розвиток фонематичного сприймання

розвиток фонематичного сприймання

розвиток фонематичного сприймання

 


0 коментарів

Залишити відповідь

Avatar placeholder

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

5 × one =