Суб’єктами реагування в разі настання випадку булінгу в закладах освіти є багато різних відомств: служба освітнього омбудсмена, органи місцевого самоврядування, засновники закладів освіти або уповноважені ними органи, керівники та інші працівники закладів освіти, служби у справах дітей, центри соціальних служб, територіальні підрозділи Національної поліції України та інші. У статті розглянемо поняття «превенція булінгу» та алгоритм взаємодії між відомствами при виявленні випадку цькування в закладі освіти.

Превенція булінгу (цькування)

Термін «превенція» означає запобігання, попередження, профілактику. Воно включає врегульовані нормами права випереджувальні дії, спрямовані на недопущення настання небажаних наслідків.

Детальніше про дитячий булінг, його прояви та відмінності від звичайних сварок розповідає психолог НРЦ «Горлиця» у статті «Дитячий булінг» Детальніше про відповідальність за булінг і типи покарання, встановлені законом, розповідає соціальний педагог НРЦ «Горлиця» у статті «Відповідальність за булінг»

стоп булінг

Взаємодія між відомствами

Міністерство освіти і науки України:

МОН розробляє і вносить зміни до нормативно-правових документів з питань запобігання та протидії булінгу (цькування). Превенція булінгу здійснюється через спрямовування роботи із запобігання та протидії булінгу (цькування) через розроблені та затверджені:

  • план заходів для профілактики і протидію булінгу в закладах освіти;
  • порядок реагування на випадки булінгу (цькування);
  • порядок застосування заходів виховного впливу.

Місцеві органи управління освітою (засновники закладу освіти):

  • сприяють створенню безпечного освітнього середовища в закладах освіти;
  • сприяють організації та проведенню інформаційно-освітніх заходів у закладах освіти з метою захисту прав і свобод, формування в дітей ціннісних життєвих навичок та моделей поведінки, протидії булінгу;
  • здійснюють контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу в закладі освіти;
  • здійснюють контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, мови або іншими ознаками;
  • сприяють організації навчання працівників закладів загальної середньої освіти щодо запобігання та протидії проявам насильства та булінгу;
  • упроваджують міжнародні програми з протидії та запобігання будь-яким проявам насильства та булінгу (цькування);
  • сприяють утворенню куренів-осередків з національно-патріотичного виховання (первинних ланок «Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)» у закладах загальної середньої освіти та проведення разом з представниками громадськості заходів з навчання учнів навичок здорового та безпечного способу життя, запобігання насильству та булінгу;
  • розглядають скарги про відмову в реагуванні на випадки булінгу за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;
  • сприяють та вживають заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінг.

Превенція булінгу

Превенція булінгу в закладах освіти

Керівник закладу освіти:

  • сприяє відповідальній поведінці та здоровому способу життя здобувачів освіти і працівників закладу освіти;
  • забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування);
  • розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу в закладі освіти.

У разі повідомлення про булінг:

Керівник закладу освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):

  • невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);
  • розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;
  • за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
  • повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;
  • повідомляє центр соціальних служб з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг на рівні громади;
  • забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування).

Соціальний педагог закладу освіти:

  • сприяє формуванню у здобувачів освіти навичок відповідальної поведінки, культури здорового способу життя, збереженню репродуктивного здоров’я;
  • сприяє попередженню конфліктних ситуацій, що виникають під час освітнього процесу, а також безпечному розв’язанню таких ситуацій;
  • здійснює розробку та проведення профілактичних, інформаційно-освітніх заходів у закладах освіти з метою захисту прав і свобод, формування у дітей ціннісних життєвих навичок та моделей поведінки;
  • інформує учасників освітнього процесу щодо контактних даних національної поліції, психологів, медиків, «гарячих ліній», куди вони можуть звертатися, якщо вони стали жертвами або свідками булінгу.
  • у разі настання випадку булінгу бере участь у наданні допомоги постраждалим від насильства та іншим сторонам булінгу;
  • сприяє захисту прав здобувачів освіти від будь-яких видів і форм насильства, представляє їхні інтереси у правоохоронних і судових органах тощо.

Практичний психолог закладу освіти:

  • здійснює реалізацію профілактичних, просвітницьких, розвивальних та корекційних програм;
  • сприяє формуванню у здобувачів освіти навичок відповідальної та безпечної поведінки та ЗОЖ;
  • сприяє попередженню будь-яких видів і форм насильства та конфліктів серед здобувачів освіти.
  • у разі настання випадку булінгу здійснює роботу з постраждалими від насильства дітьми, формуючи небайдуже ставлення до них здобувачів освіти.

Педагогічні працівники закладу освіти:

  • розвивають здібності здобувачів освіти, формують навички здорового способу життя, дбають про їхнє фізичне і психічне здоров’я;
  • захищають здобувачів освіти під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психологічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою.

Цим зобов’язані займатись і інші особи, які залучаються до освітнього процесу.

У разі настання випадку булінгу педагоги повідомляють керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб. Вживають невідкладні заходи для припинення небезпечного впливу. За потреби надають домедичну допомогу та викликають бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги. А також звертаються (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України.

Превенція булінгу

Національна поліція України

Превенція булінгу – задача і для правоохоронних органів. Нею займаються підрозділи ювенальної превенції Національної поліції України, які:

  • здійснюють профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню дітьми кримінальних і адміністративних правопорушень;
  • виявляють причини і умови, які цьому сприяють, та вживають (в межах своєї компетенції) заходи для їх усунення;
  • планують і реалізують профілактичні заходи у дитячому середовищі з метою попередження негативних явищ серед дітей;
  • беруть участь у профілактичних заходах з метою запобігання дитячій бездоглядності та правопорушенням серед дітей;
  • інформують громадськість (зокрема батьків та осіб, які їх замінюють) про настання кримінальної та адміністративної відповідальності за вчинення булінгу;
  • організовують проведення окремої наради із запрошенням фахівців соціальних служб, охорони здоров’я, освіти, прокуратури, громадських та інших організацій щодо обговорення та визначення напрямів профілактики вчинення дітьми нанесення самоушкоджень, які постраждали від булінгу;
  • залучають представників громадських об’єднань (дитячих / молодіжних громадських організацій / об’єднань) до проведення спільних інформаційно-профілактичних заходів до відзначення Міжнародного дня протидії булінгу;
  • проводять зустрічі з батьками та вчителями для розробки механізму боротьби з булінгом, виявлення та запобігання його на ранніх етапах;
  • інформують учасників освітнього процесу щодо контактних даних ювенальних поліцейських, психологів, «гарячих ліній», куди вони можуть звертатись для отримання консультації, якщо вони стали жертвами або свідками булінгу.

У разі повідомлення про булінг:

  • розглядають усні та письмові заяви (скарги, повідомлення) про випадки цькування;
  • перевіряють достовірність отриманої інформації, встановлюють рівень загрози для жертви та інших учасників;
  • вживають заходи для запобігання і припинення стосовно дитини будь-яких протиправних діянь;
  • виявляють усіх можливих учасників булінгу (цькування), збирають відповідні матеріали і свідчення;
  • за необхідності оформляють матеріали про адміністративне правопорушення;
  • взаємодіють з іншими підрозділами НПУ, органами державної влади та місцевого самоврядування з питань забезпечення прав та законних інтересів дітей.

Превенція булінгу в інших відомствах

Міністерство соціальної політики України:

  • формує політику щодо надання послуги соціальної профілактики.

Державна служба України у справах дітей

  • впроваджує профілактичні заходи щодо протидії булінгу (цькуванню) в закладах освіти, а також заходи, спрямовані на розвиток у підлітків життєвих навичок;
  • здійснює координацію заходів та інформаційне забезпечення служб у справах дітей щодо забезпечення безпеки дітей, стосовно яких надійшла інформація про жорстоке поводження з ними або загрозу їхньому життю чи здоров’ю;
  • невідкладно проводить оцінку рівня безпеки дитини спільно з уповноваженим підрозділом територіального органу Національної поліції, який діє у межах своїх повноважень, фахівцем із соціальної роботи або іншим надавачем соціальних послуг, представником закладу охорони здоров’я, у разі необхідності із залученням інших фахівців;
  • у разі необхідності вживає заходів щодо надання дитині необхідної медичної допомоги, організовує її тимчасове влаштування; вирішує питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясувує причини, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вживає заходів для усунення таких причин.

Центри надання соціальних послуг:

  • надають послуги соціальної профілактики;
  • здійснюють оцінку потреб сторін булінгу (цькування);
  • визначають соціальні послуги та методи соціальної роботи;
  • забезпечують психологічну підтримку та надання соціальних послуг;
  • надають соціальні послуги відповідно до державних стандартів соціальних послуг з урахуванням виявлених потреб сторін булінгу.

Громадські об’єднання (за згодою):

  • беруть участь у навчанні працівників закладів загальної середньої освіти щодо методів запобігання та протидії проявам насильства та булінгу (цькування).

Служба освітнього омбудсмена:

  • аналізує дотримання законодавства стосовно учасників освітнього процесу, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування);
  • здійснює перевірку заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти, повноту та своєчасність заходів реагування на такі випадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва та засновника закладу освіти;
  • аналізує заходи для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

Громадський контроль у сфері освіти:

  • проводить моніторинг та оприлюднює результати, зокрема, щодо випадків булінгу (цькування) в закладах освіти та заходів реагування на такі випадки, вжитих керівництвом закладу освіти або його засновником.

Супровід сторін булінгу

Під час освітнього процесу щодо сторін булінгу (цькування) застосовуються заходи виховного впливу. Це заходи, які забезпечують корекцію поведінки сторін булінгу (зокрема виправлення деструктивних реакцій та способів поведінки у міжособистісних стосунках).

Заходи виховного впливу реалізуються:

  • педагогічними працівниками закладу освіти;
  • працівниками служби у справах дітей;
  • фахівцями центру надання соціальних послуг;
  • фахівцями з надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги;
  • територіальними підрозділами Національної поліції України;
  • іншими суб’єктами реагування на випадки булінгу (цькування).

Практичний психолог та соціальний педагог здійснюють психологічний та соціально-педагогічний супровід застосування заходів виховного впливу у групі (класі), в якій (якому) стався випадок булінгу (цькування), зокрема:

  • діагностику рівня психологічної безпеки та аналіз її динаміки;
  • розробку програми реабілітації для потерпілого (жертви) та її реалізацію із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи;
  • розробку корекційної програми для кривдника (булера) та її реалізацію із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи;
  • консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу.

У разі відсутності практичного психолога та соціального педагога в закладі освіти супровід застосування заходів виховного впливу у групі (класі), в якій (якому) стався випадок булінгу (цькування), здійснюють працівники служби у справах дітей та центру соціальних служб (за їх наявності на території громади).

Підрозділи ювенальної превенції Національної поліції України також здійснюють індивідуально-профілактичну роботу та супроводження в частині недопущення подібних випадків у подальшому.

Отже, превенція булінгу здійснюється спільними зусиллями багатьох відомств.

Якщо у вас залишились питання, напишіть їх у коментарях під статтею. Читайте інші роз’яснення та поради батькам у рубриках «Кабінет психолога» та «Соціальний педагог».


0 коментарів

Залишити відповідь

Avatar placeholder

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

fifteen + 8 =