Трудова діяльність – внутрішня потреба людини, першооснова її буття. Це – природній інструмент виховання, що формує інтерес до праці, зацікавлює у результатах праці, ознайомлює з працею дорослих, вчить самообслуговуванню.
Професійно-трудове навчання у закладі
У навчально-реабілітаційному центрі «Горлиця», здійснюється система профорієнтаційної роботи, яка передбачає організацію професійно-трудового навчання та допрофесійної підготовки учнів з урахуванням здібностей, особистого вибору вихованців та побажань їх батьків.
Професійно-трудовому навчанню передує активна участь дітей у художній, декоративно-ужитковій та образотворчій діяльності. На таких уроках учні отримують навички малювання, виготовлення виробів із рослинної та газетної соломи, солоного тіста; оволодівають технікою петриківського розпису, писанкарства, лялькарства.
Атмосфера уроків захоплива та цікава. Учні отримують не тільки практичні навички та вміння, але й позитивні емоції від краси, створеної власними руками.
Напрямки професійно-трудової діяльності
Сьогодні професійно-трудова діяльність закладу охоплює 6 важливих напрямків:
- Швейна справа
- Гончарна справа
- Озеленення і квітництво
- Поліграфічна справа
- Інтеграція до соціуму
- Соціально-побутове орієнтування
Професійно-трудове навчання в закладі є багатопрофільним. За період навчання у 4-10 класах учні проходять курс оволодіння однією з професій: швачка, гончар, палітурник-брошурувальник, озеленювач.
Знання та уміння, набуті учнями під час оволодіння базовими навичками з обраного фаху у навчально-виробничих майстернях закладу, стають значним підґрунтям для подальшої соціалізації вихованців у професійній сфері, надають впевненості у власних можливостях, представляти на ринку праці свою діяльність як конкурентоздатну.
Озеленення і квітництво як майбутня професія
Уроки квітникарства дають можливість нашім учням опанувати ази садівництва, огородництва та квітникарства. Вихованці центру вирощують, а потім самі і споживають вітамінну продукцію у справжніх ягідниках, овочевих грядках та молодому фруктовому саді. Крім того, діти мають можливість навчатись озелененню. Вирощуючи кімнатні рослини, доглядаючи колекцію фіалок та кактусів, працюючи з декоративними рослинами, прикрашаючи територію центру, вони створюють красу у стінах закладу.
Набутий досвід з високою вірогідністю буде особливо важливим для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які постійно проживають у закладі, та станеться їм у нагоді при влаштуванні власного побуту після того, як вони залишать стіни «Горлиці».
Вибір професії дітей з ООП: швейна справа
На уроках швейної справи діти за допомогою вчителів оволодівають технікою виконання ручних стібків, вчаться користуватися різними інструментами та приладдям для ручного шиття й вишивання, а також працювати на швейних машинах. Завдяки тому, що технічна база майстерень постійно оновлюється, учні мають змогу повною мірою оволодівати необхідними навичками роботи на сучасному промисловому швейному обладнанні. Під час занять діти удосконалюють свої навички з пошиву постільної білизни, рушників, покривал для спалень, домашнього та робочого одягу, який оздоблюють вишивкою, подарункові сувеніри для свят, а також яскраві сценічні костюми. Ці роботи є кроком до самоствердження, приносять естетичне та моральне задоволення.
Професійно-трудове навчання гончарній справі
Важливе значення для людини мають знання про традиційні народні ремесла. Одним з таких є гончарна справа, на якій учні оволодівають технічними прийомами виготовлення виробів з глини, набувають розуміння значення декоративно-ужиткового мистецтва в житті, праці, побуті. Учні вчаться працювати з шлікерною, глиняною та гіпсовою масами; оволодівають технікою «віджимання», «молочіння», нанесення глазурі та ангобу на готові керамічні вироби. Під керівництвом педагога виготовляють різні сувеніри з глини, чудові тарелі, декоративні плакетки, об’ємні вироби в українському стилі, декорують посуд у «джгутовій» (Трипільській) керамічній техніці.
Палітурна майстерня у НРЦ «Горлиця»
У палітурній майстерні центру «Горлиця» старшокласники оволодівають навичками роботи на професійному поліграфічному обладнанні. За допомогою цього устаткування учні виготовляють блокноти, календарі, брошури, буклети, візитівки, щоденники, привітальні листівки. Друкують методичні напрацювання педагогів та іншу поліграфічну продукцію, в тому числі, роздатковий, дидактичний матеріал, що задовольняє потреби закладу при організації освітнього процесу.